EMOCIONS

Emocions

L'essencial és invisible als ulls!

Ens endinsem de ple dins del món de les emocions per a treballar-les i interioritzar-les i així fer un creixement personal.


Les propostes són diverses i es classifiquen segons les sessions amb les quals es desenvolupa l'activitat.



L’AUTOESTIMA: Competència bàsica per a l’èxit, doncs aporta confiança, seguretat i valentia en els alumnes. Saber què ens puja i què ens baixa l’autoestima ens apropa a poder mantenir-la sana, ni massa alta que ens impedeix aprendre i millorar, ni massa baixa.

Distinció entre una autoestima basada en el SER i una autoestima basada en FER o TENIR.



L’EMPATIA: L’empatia és l’habilitat principal de la generositat i d’humilitat, i imprescindible per entendre’s amb els altres i millorar els vincles en un grup, fent-lo fort. L’empatia és bàsica per aconseguir la comunicació positiva i el respecte.



L’ANSIETAT, L’ESTRÉS I LA PRESSIÓ: Per entendre què és l’ansietat, què ho provoca i com ho podem gestionar. Diferències entre estrès i ansietat, i consciència de la pressió i l’autopressió.



CONSCIÈNCIA EMOCIONAL: Habilitat principal per ser emocionalment intel·ligent i ser capaços

de gestionar el que senten de manera positiva per a ells i pels que l’envolten.



LA PACIÈNCIA: És l’habilitat principal per ser capaços de tolerar la frustració, doncs permet

esperar sense modificar el seu estat d’ànim, sense decaure, desanimar-se o deixar d’esforçar-se per aconseguir un objectiu.



LES XARXES SOCIALS: Consciència de la seva influència, què ens dóna i què ens

treu, i adonar-se dels comportaments dependents. Relacions virtuals versus relacions reals

des de la perspectiva holística.



L’OPTIMISME: Actitud personal que pot transferir-se a un grup o una classe. L’optimisme dóna força i actitud positiva davant l’adversitat. Ser-ne conscient per entrenar l’optimisme amb intenció ajuda a que aquesta actitud estigui més present tant a nivell personal com grupal.



GESTIÓ DE L’ERROR: Consciència de què sentim i com actuem quan cometem un error per modificar l’actitud i convertir l’equivocació en una portunitat d’aprenentatge i canviar comportaments per evitar que es repeteixi de la mateixa manera.



GESTIÓ DE LA QUEIXA: Per alumnes o aules que estiguin acostumats a utilitzar la queixa. Consciència de què és queixar-se i donar eines perquè els alumnes modifiquin aquest comportament que paralitza i evita sentir-se responsable, i per tant, buscar una solució.


GESTIÓ DE LA POR: Entendre què és la por, per què ens paralitza i com podem ser nosaltres els que la controlem, i no ella a nosaltres. L’objectiu és que els alumnes siguin capaços de concretar la por que senten per fer-la més petita i evitar que aquesta els

pugui controlar.



LA RÀBIA I ELS ENFADOS: Entendre el funcionament dels 3 cervells (reptilià, emocional i

racional) per descobrir per què les persones s’enfaden, ser conscient de quan fan “la pitjor

interpretació possible” i d’aquesta manera els alumnes puguin autoregular-se emocionalment.

Aquesta sessió també ajuda a ser conscients quan un company sent ràbia i saber com tractar-lo perquè aquesta no augmenti, aconseguint una millor relació a l’aula.



LA COMUNICACIÓ POSITIVA I ASSERTIVA: Habilitat bàsica per mantenir relacions saludables

amb els altres, treballar en equip, generar confiança i respecte. Entrenar la capacitat de dir no sense sentir-se culpables i dir el que necessites

amb respecte i sense fer mal.


TOLERAR LA FRUSTRACIÓ: Entendre què és la frustració i com si aquesta ens domina, ens

fa abandonar o sentir una ràbia difícil de gestionar. Dóna eines als alumnes per ser capaços de prendre consciència per tolerar la frustració.



TREBALL EN EQUIP: Entendre el treball en equip, només sent conscients de les habilitats

necessàries que han de tenir per aconseguir-ho, seran capaços de caminar junts i alineats

cap el mateix objectiu. Diferents dinàmiques ajuden al professor a visualitzar en quin estat està la seva classe i quines són les carències o dificultats que impedeixen fluir com a grup i cohesionar-se.



AUTOMOTIVACIÓ: Dóna eines als alumnes per entrenar l’automotivació, una habilitat que aconsegueix que tinguin un motiu amb prou força com perquè els faci moure’s per aconseguir allò que s’han proposat, superant d’adversitat amb una actitud positiva i pacient.



AUTONOMIA EMOCIONAL: Una competència d’alt nivell, que defineix la fortalesa interior, aquella

que et permet estar tu bé encara que el que t’envolta no ho estigui.



ALINEACIÓ: Activitat que permet que els integrants d’una classe, professorat inclòs, estiguin alineats no només en els seus objectius, sinó també amb el sentit del “per a què” fan tot allò que fan. L’alineació augmenta el compromís i la motivació.



COHERÈNICIA: Treball d’autoconeixement per ser conscient de si el que pensem, diem i fem

està alineat i és coherent amb els nostres valors. Consciència de quins són els valors que ens guien per adonar-se que són ells els que ajunten i separen a les persones.



AMBICIÓ: Capacitat de superació continua amb una intenció concreta. Gestió sana de l’ambició, entrenar el plantejament intel·ligent de l’assoliment d’objectius, a curt termini, assolibles i continus.



LA VANITAT VS LA HUMILITAT: Un hàbit que comporta un entrenament intencionat continu,

ja que l’èxit (ser el millor de la classe, en un esport etc) facilita els egos i sovint una mala gestió d’aquests, i confusió en quant al benestar superficial que s’omple amb una imatge concreta o una marca de cotxe, versus a un benestar profund i inalterable, que no desapareix després d’una compra desitjada.



L’EGO I LA GENEROSITAT: Prendre consciència de la necessitat de ser el centre, què ho provoca, què significa aquesta necessitat i eines per ser capaços d’entrenar la generositat per empatitzar amb els altres i disminuir l’egocentrisme. Distinció entre un EGO basat en el tenir i el FER i la Generositat basada en el SER.



LA CREATIVITAT PROACTIVITAT: Entrenar el pensament lateral dels alumnes que els ajuda a

buscar alternatives quan apareixen les dificultats , gestionant la queixa amb actitud proactiva i amb iniciativa per fer coses diferents.



RESPONSABILITAT: Capacitat de respondre de manera autònoma d’actes i accions, sense

excuses. Habilitat de suportar amb serenor les responsabilitats en diferents àmbits (estudis,

companys, projecte, esportiva etc).



ENTENDRE LES EMOCIONS BÀSIQUES: Tristesa, alegria, ràbia, paciència. Què són, per a què ens serveixen i com les podem gestionar de manera positiva per convertir-les en les nostres aliades, evitant així que siguin les nostres enemigues.

CAPACITAT DE MIRAR I VEURE: Habilitat que requereix formació de varies sessions, entrenar

el judici o la capacitat per no jutjar als altres, l’habilitat d’observar, discernir i dominar l’art

de les preguntes del coaching. Aquesta capacitat dóna lideratge als alumnes o professors que han de liderar equips o un grup de persones.


SER MENTOR DELS ALTRES: La mentoria prepara i capacita en l’habilitat de saber acompanyar a persones cap a l’apoderament, permetent que a qui acompanyes pugui manifestar totes les seves habilitats i potencialitats gràcies a un acompanyament ferm, de creixement continu i sense sobreprotecció. Edat mínima de 12 anys (poden ser mentors de companys més petits, noves incorporacions etc).



Share by: